sbonyadi1

در خون بند ناف 2 میلیارد سلول بنیادین وجود دارد.

 به گزارش راه اترک به نقل از فارس، مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک خون رویان در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی خون بندناف برگزار شد، در توضیح سلول‌های بنیادین اظهار داشت: سلول بنیادی سلولی است که بتواند خود را تکثیر کند و خودنوزایی داشته باشد. همچنین قدرت تمایز و تبدیل به سلول‌های دیگر را از خود نشان دهد.

وی با بیان اینکه تمام بافت‌های بدن را می‌توان با سلول‌های بنیادی مخصوص خود ترمیم کرد، گفت: سلول‌های بنیادی می‌توانند در حد محدود بافت‌های آسیب دیده را اصلاح کنند. از منابعی که برای استخراج سلول‌های بنیادی می‌توان از آن استفاده کرد مغز استخوان افراد است که از این منبع سال‌هاست برای درمان بیمارانی که مبتلا به سرطان خون هستند، استفاده می‌شود.

مدیرعامل بانک خون رویان تصریح کرد: یکی دیگر از منابعی که برای استخراج سلول‌های بنیادی استفاده می‌شود منابع خون محیطی است که امروزه یکی از روش‌های مرسوم برای پیوند به شمار می‌رود.

ضرابی با تاکید بر اینکه خون بندناف یکی از منابع غنی از سلول‌های بنیادین است، توضیح داد: بندناف وجفت جنین عامل تبادل خون و اکسیژن بین نوزاد و مادر هستند که می‌توان حدود 600 میلیون تا 2 میلیارد سلول بینادی از آن استخراج کرد اما توجه به این نکته ضروری است که این عمل باید در مدت زمان 5 الی 10 دقیقه پس از تولد نوزاد صورت گرفته و این خون جمع‌آوری شود.

وی با اشاره به تاریخچه استفاده از سلول‌های بنیادی، اظهار داشت: اولین بانک خون عمومی در سال 1991 در جهان راه‌اندازی شد که سال‌ها پس از آن بانک‌های خون عمومی و خصوصی توسعه یافت.

مدیرعامل بانک خون رویان در توضیح نحوه عملکرد بانک‌های خصوصی و عمومی نگهداری سلول‌های بنیادین خون بیان کرد: در بانک خون عمومی افراد با نیت خیرخواهانه برای درمان سایر بیماران خون را اهدا می‌کنند. همچنین در بانک خصوصی خانواده‌هایی که صاحب فرزند می‌شوند می‌توانند با پرداخت هزینه اقدام به نگهداری خون بندناف کنند تا در آینده در صورت بیمار شدن خود یا فرزندشان برای درمان از این منبع استفاده کنند.

ضرابی ادامه داد:‌در حال حاضر حدود 750 هزار نمونه خون بندناف در بانک‌های عمومی و همچنین 3 میلیون نمونه در بانک‌های خصوصی ذخیره شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد از افرادی که به بیماری‌های خونی مبتلا هستند، دهنده مناسب را پیدا نمی‌کنند، گفت: ذخیره سازی خون در این بانک‌ها می‌تواند کمک بسزایی به این افراد کند.

وی در پایان در خصوص ویژگی‌های خون بندناف توضیح داد: پایین بودن شانس رد پیوند کاهش پیدا کردن تطبیق فرد دهنده و گیرنده در دسترس بودن و همچنین کاهش ریسک انتقال عفونت از جمله ویژگی‌های بند ناف به شمار می‌روند.

انتهای پیام/