Publication7

مراوه تپه ظرفیت ها و استعدادهای بسیاری در جهت به چرخش درآوردن اقتصاد شرق گلستان و منطقه دارد که نیازمند ارائه راهبرد و اقدام اساسی مسئولین است.

به گزارش راه اترک؛با توجه به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و ضرورت حل مشکلات اقتصادی و مبارزه با رکود، ارائه نقشه راهبردی و حرکت در جهت اقدامی عملی  می تواند چرخ اقتصادی مراوه تپه را به گردش در بیاورد.

مراوه تپه؛ بهشتی در مرزهای ایران است که شاید کمتر کسی جاذبه های طبیعی و گردشگری با این تنوع یک جا دیده باشد،از جنگلها و دشت ها گرفته تا آبشارها و کوههای سرسبز منطقه که نگاه هر مخاطبی را به خود جذب می کند که توجه به ظرفیت های اقتصادی این شهرستان می تواند پیشرفت و توسعه مراوه تپه را در پیش داشته باشد.

کشاورزی پایه و اساس اقتصاد مراوه تپه

اقتصاد امروز چاره و ضرورتی ندارد تا به سمت کشاورزی صنعتی و بهره وری بیشتر از محصول برود، زیرا با روند کاهشی منابع، هرچه جلوتر می رویم ضرورت نگاه به بهره وری و افزایش محصول در سطح کشت بیشتر حس می شود.

photo 2016-06-20 11-37-36

از سویی تبدیل زمینهای زراعی به باغی با نگاه صنعتی همانطور که به حفظ محیط زیست کمک می کند می تواند در ها و دریچه های بیشتری بر روی کشاورز در جهت پیشرفت اقتصادی فعالیت های خود باز کند،که ضروری است به موجب آن، کارگاههای بسته بندی، تولید فراورده های متنوع پیرامون آن احداث و راه اندازی شود تا کشاورزان و مردم منطقه سهم بیشتری در تولید محصولات باغی و کشاورزی داشته باشند.

باغ های زیتون، پسته و انار همه و همه در این منطقه به ثمره رسیده که مسئولین نیز به حمایت های خود در این زمینه پرداخته اند.

ضرورت نگاه اقتصادی در ورزش

امروزه ورزش یکی از محورهای حرکت اقتصادی در جهان است که راه اندازی و تقویت صنایع پیرامون آن می تواند سهم بزرگی در افزایش اشتغال زایی و ماندگاری ورزشهای قهرمانی در منطقه داشته باشد.

photo 2016-06-20 11-37-51

گورش ترکمن در مراوه تپه جایگاه بالایی دارد و قهرمانان و دوستداران زیادی را به خود جذب کرده است.هرساله از مراوه تپه چندین قهرمان در مسابقات بین الملی حاضر می شوند و مهد این ورزش را شاید بتوان مراوه تپه و محدوده اطراف آن دانست.

photo 2016-06-20 11-37-42

 

برگزاری مسابقات بومی و محلی با  همراهی یک رویداد فرهنگی همیشه سهم بزرگی در اقتصاد داشته است که باید ورزش دوستان با نگاه تخصصی، سهم اقتصاد را در ورزش بررسی کنند و به ارائه طرح های خود بپردازند.

صنایع دستی،میراثی چشم انتظار احیاء

چه آرزوهایی که پای یک دار قالی توسط زنان و دختران ترکمن بافته نمی شود و چشم انتظار حمایت مسئولین باقی می مانند.اگر چه روند حمایتی امسال بسیارمناسب بوده است ولی بازهم به خاستگاه تجاری سازی خود نرسیده است و نیازمند بسترسازی برای حضور بیشتر هنرمندان  و برند سازی صنایع دستی است.

از سویی به گفته ساکنان همایشهای بزرگی مانند بزرگداشت مختومقلی فراغی و یا نوروزگاهها می تواند تاثیرزیادی در فروش محصولات به گردشگران داشته باشد و چرخ اقتصاد شهرهایی همچون مراوه تپه را به چرخش در بیاورد.

photo 2016-06-20 12-20-26

امروزه با توجه به افزایش استفاده مردم از فضای مجازی و اینترنت، ضرورت برپایی بازارهای تجارت الکترونیک جهت فروش محصولات داخلی و بومی بیش از پیش حس می شود، حضور شرکتهای تعاونی درجهت فروش محصولات خود در فضای مجازی یکی از محورهای حرکت چرخ اقتصادی در شهرهای گلستان می تواند باشد.

بستر گردشگری در طبیعت محیاءشود

سرزمینی مرزی که طبیعت زیبایش مانند بهشتی در کویر می باشد، بهشتی که هرچه در آن بخواهید فراهم است از آبشارهایی که از دل صخره ها بیرون می آیند تا کوهها و دشتهای سرسبزی که چشمهای آدمی را طراوت می بخشد.

مردمان این شهر نیز به رنگ و بوی همان طبیعت از ژرفای پیچیدگی های شهرهای بزرگ و تجملات پرزرق و برق به دور هستند و از سویی عشایر ترکمن و کرد این شهرستان با حفظ هویت بومی خود و آیین ها و سنت های ، می توانند ظرفیت عظیمی در جهت پیشرفت اقتصادی این شهرستان باشند.

photo 2016-06-20 11-38-09

این شهرستان با ویژگی طبیعی منحصر به فرد خود به طبعیت ها با رنگ و بوی متفاوت نزدیک است که خود آهن ربایی در جهت جذب گردشگر است که اگر به این مسئله بی توجهی شود، نوعی کفران و ناشکری به نعمتهایی است که خداوند در اختیار این شهرستان قرار داده است.در همین جهت با سوق دادن تورهای گردشگری، دوستداران طبیعت و از سمتی برقراری محیطی گردشگری در جهت تامین اقتصادی مسافران و روستاییان می تواند موثر باشد.

photo 2016-06-20 11-39-04

این مسئله می تواند با همکاری دهیاران و ارائه طرحهای پیشرفت اقتصادی و گردشگری به صورت پیمانکاری به اهالی روستا ها داده شود که هم اقتصاد روستا به جریان بیافتد و هم مسئله کوچ روستا از شهر که چندین سال است نگرانی هایی برای مسئولین بوجود آورده است برطرف شود، البته باید توجه کرد که حضور گردشگر نباید به رفتار و فرهنگ بومی روستا آسیب برساند و ناهنجاری های نوظهوری برای روستا سوغات بیاورد.

photo 2016-06-20 11-38-02

رسانه های جمعی بکوشند

در بین معرفی ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری نمی توان نقش رسانه ها را نادیده گرفت، رسانه هایی که می تواند با نمایش زیبایی های این شهرستان حرکت کند اقتصاد را تسریع ببخشند و از خروج سرمایه و ارز از کشور جلوگیری کنند.

برای مثال گزارش صدا و سیما از جاذبه های گردشگری این شهرستان، توجه بیشترمسئولین استانی به این جاذبه ها و از سوی دیگر همدلی مردم و مسئولین می تواند سهم زیادی در پیشرفت این مناطق داشته باشد.کم نیست طبیعتهای این شهرستان یا آثار باستانی که چشمهای آدمی را به زیبایی ها و نعمتهای خدادادی می دوزد.

photo 2016-06-20 11-38-26

این طبیعت اگر از دریچه رسانه های ملی بیشتر دیده شود مطمئنا شاهد جمعیت بالای گردشگر و افزایش جمعیت شهرستان به موجب حرکت اقتصادی آن خواهیم بود تا مراوه تپه این زیبای کوچک مانند مرواریدی در کویر بیشتر به درخشد.

این مهم است که در سال اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل برای مهم ترین مشکل مردم در کوتاه مدت، از دست هر فرد چه نقشی برمی آید ؟ نقش هر مراوه ای در اقتصاد مقاومتی چیست؟ یک روحانی، کارمند، پدر ،مادر و فرزند خانواده در این جنگ اقتصادی چه نقشی دارد.

مراوه تپه ظرفیت ها و استعدادهای بسیاری در جهت به چرخش درآوردن اقتصاد منطقه دارد که در گزارش های بعدی به آن پرداخته خواهدشد.

انتهای پیام/