کنجد

کشاورزان کلاله و مراوه تپه باید بیشتر به کشت کنجد بپردازند.

به گزارش اترک : کنجد روغنی دارد که علاوه برخاصیت غذایی ، درمان کننده و بازکننده رگهای خون است حدودا هم ردیف روغن زیتون می باشد اما به دلیل گرانی روغن زیتون مصرف خانوارها ممکن نیست . لذا کشت کنجد در کنار مزرعه هندوانه  در اراضی  کلاله  و مراوه تپه ، از هزینه های  پزشکی  خانوار خواهد کاست . براساس  گزارش خبرگزاری  مهر از زبان  معاون  تحقیقات  دانشگاه  علوم  پزشکی  گلستان  بیشترین  مرگ  و میردراستان بر اثر بیماری قلبی وعروقی است.
روغن های سویا ، آفتابگردان و کلزا ضرری برای رگهای خونی یا قلب نداردند ،  اما مثل روغن کنجد درمان کننده نیستند .

روغن کنجد دارای خاصیت آنتی اکسیدان (ضد سرطان) و موجب جذب کلسترول خوب (HDL) به میزان 85% در بدن می گردد که از بسته شدن عروق و شریان های منتهی به قلب جلوگیری می کند.
زمان کشت کنجد 20  فروردین لغایت 20 اردیبهشت است . میزان بذرلازم 8 تا 10 کیلو می باشد . هنگام کشت بایستی خاک کمی کلوخ دار یا دیسک کمتر زده شود . در صورت دیسک فراوان و نرم شدن خاک امکان خشک شدن  گیاه ،  بدلیل گرمای شدید وجود دارد . نیاز کودی کنجد مثل هندوانه است .
از مهمترین بیماری و آفات کنجد در منطقه بیماری قارچی لکه برگی (قره قوره) می باشد . سم مورد استفاده مانکوزب و به میزان یک کیلو در 400 لیتر آب است .

بیماری فیلودی یا گل سبز (نرک کنجد یا ارکک) که عامل آن ویروسی است که توسط شته منتقل می شود جهت پیشگیری از سموم شته کش استفاده می شود.
جهت پیشگیری از رشد علفهای هرز ، سم ترفلان به میزان یک ونیم تا دو لیتر در هکتار قبل از کشت مصرف می گردد.

خلیل حسن زاده -کارشناس زراعت واصلاح نباتات
منبع:کتاب گیاهان صنعتی-دکترمحمدرضا خواجه پور