refrandom

رفراندوم در کشور برگزار می شود.

به نوشته ی اترک، همه پرسی در نظامهای استوار بر دموکراسی یکی از راههای نشان دادن حکومت مردم بر خودشان است.

روزنامه ی اعتماد در سرمقاله ی خود با اشاره به صحبتهای اخیر رئیس جمهور در خصوص همه پرسی، به وضعیت کشور اشاره کرده و می گوید :«رفراندوم اگر برگزار شود و مردم به يك ايده يا طرح پيشنهادي راي دهند، در اين صورت آن متن به عنوان قانون در كنار قانون اساسي قرار مي‌گيرد و حتي شوراي محترم نگهبان نيز نمي‌تواند در خصوص انطباق يا عدم انطباق آن با شرع و قانون اساسي تصميمي اتخاذ كند.»

مشخص نیست که منظور این افراد از نبود رفراندوم در نظام جمهوری اسلامی چیست و آیا مشکل همه ی مردم با شورای نگهبان و اسلام و شرع است که نظر مردم وقتی به کرسی نشست دیگر انطباق آن نظر با شرع و اسلام نیز غیر ممکن خواهد بود؟

در کشور آمریکا نیز به عنوان یکی از الگوهای تفکری اندشمندانی همچون اندیشمندان روزنامه اعتماد سالهای سال است که علی رغم مخالفتهای گسترده ی مردم با رهبران حکومت ، هیچ همه پرسی و رفراندومی علی رغم درخواستهای فراوان مردمی برگزار نگردیده است.

این درحالی است که حضور مردم در این کشور نیز در فعالیتهای سیاسی نظیر انتخابات که می تواند یکی از نشان دهنده های انجام رفراندوم در یک اجتماع باشد، بسیار کم بوده و نشان دهنده ی عدم همراهی مردم با دولت آن دارد.

در کشور ما علی رغم اشاره ی همین روزنامه به نظرخواهی از مردم در یک موضوع ، همه در همین دولت اعتدال بزرگترین رفراندوم اقتصادی انجام شد.

این رفراندوم که همین روزنامه نیز به آن اشاره می کند موضوع نر مردم در خصوص دریافت یارانه ها بود که هم رسانه ی ملی آن را انجام داد و هم خود مردم در عمل آن را به دولت نشان دادند. اگر چه دولت بازهم علی رغم نظر مردم در خصوص یارانه ها اقدام به حذف برخی از اقشار یارانه بگیران نمود!

حضور در راهپیمایی ها، انتخابات ، مخالفتها با اقدامات ضد ارزشی و ضد دینی و ... از جمله رفراندومهایی است که سالانه و چندین بار در سال در کشور ما برگزار می گردد و متاسفانه توسط این گونه افراد دیده نمی شود.

امیدواریم خداوند چشم بینا به همه عطا بفرماید.