garbafsorde

بیشترین آمار خودکشی،مراکز روان درمانی،گرایش به حیوانات،زندگی مجردی و ... مربوط به دنیای غربی است.

جامی کارشناس مشاوره

آنچه امروزه در بیشتر رسانه های دیداری و شنیداری بیرونی و حتی برخی از رسانه های داخلی شنیده و یا می شنویم،تبلیغ بر افسردگی مردم ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان است.

این نوع تبلیغ آن چنان زیاد شده که حتی برخی از مردم ما نیز به این باور رسیده اند، بدون آنکه بدانند مصداقهای شادی و افسردگی این نظریه چیست و بر اساس چه معیارهایی این برچسب به ایرانیها زده شده است.

هیچ انسانی در هیچ جای جهان بدون چالش در زندگی نیست و خیلی از چالشها نیز برای برخی از جوامع به عنوان امری طبیعی درآمده است.

در بیشتر کشورهای غربی هر دو والد خانواده مشغول به کار بوده یا فرزندی ندارند و یا اگر فرزندی هم دارند ،فرزند آنها حتی از دوران شیرخوارگی در شیرخوارگاهها و مهدکودکها به سر می برد.

زندگی ماشینی به علت یکنواختی، شادی ارتباطهای اجتماعی و خانوادگی را به حداقل خود رسانده است.ساعات زیاد کار،فرسودگیهای شغلی ،درکنار خانواده بودن را به آخر هفته ها انداخته است.

در بیشتر تعطیلات آخر هفته،زن و مرد خانواده یا به صورت جدا-جدا و یا حتی به صورت زوجی اما بدون حضور فرزندان به تفریح می روند و کمتر پای فرزندان به تفریحات و سفرهای آخر هفته خانواده باز می شود.

فرزندان در این نوع زندگیها، زندگی مجردی را می آموزند و شادیهای آنها به بازیهای رایانه و یا تماشای برنامه های شبکه های ماهواره ای و یا شرکت در مسابقات مجازی محدود شده است.

دیدار با اقوام ،رفتن به کوه و بازیهای محلی در این فرهنگ جایی ندارد .سفره و صحبتهای بعد از صرف غذا و یا نشست های فامیلی امری گم شده در این فرهنگ است.

دیدن صحنه های خشن و حتی مستهجن در اوغات فراغت برای کودکان موجب بالارفتن میزان خودکشی و دیگر کشی توسط کودکان در این کشورها شده است.

دائر شدن خانه های تخلیه هیجانی و شکستن اجسام شیشه ای در حتی شهرهای کوچک غربی،وجود مراکز بستری روانی در بیشتر نقاط کشورهای غربی،استفاده از قرصهای روانگردان به طور مفرط،تولید مدلهای جدیدی از مواد مخدر و افزایش گرایش به پوچی گرایی و نحله های فکری منحط، از جمله موارد دیگری از مصداقهای افسردگی در فرهنگ غربی است.

با توجه به موارد بالا و موارد بیشمار دیگری که از حوصله این بحث خارج است مشخص می شود که فرهنگ غربی نسبت به فرهنگ ایران اسلامی بیشتر معرف افسردگی است.

اما هرچه فرهنگ ما به سمت فرهنگ غربی بیشتر گرایش کند، نشانه های افسردگی در آن بیشتر از فرهنگ غربی بروز خواهد کرد.

دین اسلام برای مسلمانان آرامش و سلامت را به همراه آورده و هرگاه آرامش در خانواده مسلمان کم شود نشان دهنده دوری خانواده از آموزه های اسلامی می باشد.