akondinemat1

وزیر راه اقدام وزیر صنعت، معدن و تجارت در منع واردات واگنهای خارجی را غیرقانونی دانسته و به رئیس جمهور از این بابت شکایت کرد.

به گزارش راه اترک به نقل از تسنیم، اولین بار اواسط بهمن ماه سال گذشته رسانه‌ای روسی از تحویل 5 هزار واگن باری تولید شرکت "اورال واگن زاوود" به ایران خبر داده بود که بلافاصله مدیرعامل وقت واگن‌پارس در واکنش به این خرید با بیان "در شرایط معمولی سالانه ظرفیت تولید 1000 واگن باری را داریم" به تسنیم گفت: واردات 5000 واگن روسی با توجه به توانمندی‌های داخلی مشکوک است.

هرچند معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سال گذشته خرید واگن باری از روسیه را تکذیب کرده بود، ولی شهریورماه امسال وزیر صنعت، معدن و تجارت صحت خبر سال گذشته رسانه روسی را تایید کرد.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که واردات 5000 واگن باری از روسیه کم سلیقگی است، تاکید کرده که روی ریل می‌ایستد و اجازه ورود این واگن‌ها را به کشور نمی‌دهد.

محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به مشکلات واگن‌سازی پارس از برگزاری جلسات متعدد با وزارت دفاع و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داده و افزود:‌ این شرکت در خصوص فروش واگن به کوبا مشکلاتی داشت که با پیگیری‌های صورت گرفته  10 میلیارد تومان بابت پرداخت خسارت از سازمان مدیریت اخذ و به واگن‌پارس تزریق شده است.

وی با بیان این‌که واگن‌پارس حدود 300 میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته دارد، اظهار کرده بود: خرید واگن باری از روسیه کم سلیقگی بود و روی ریل می‌ایستم و از ورود این واگن‌ها به کشور جلوگیری می‌کنم.

خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم به تازگی به نامه ای دست یافت که نشان می دهد، وزارت راه و شهرسازی علیرغم مخالفت وزارت صنعت، بر واردات واگن ها اصرار دارد و برای تسهیل در این امر دست به دامن رئیس جمهور هم شده است.بر همین اساس، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور اقدام وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات واگن باری را اقدامی غیررسمی و غیرقانونی خواند و با طرح این موضوع که سرمایه گذاران بخش خصوصی با این اقدام وزارت صنعت با بلاتکلیفی مواجه شده اند، از رئیس جمهور خواست، دستور رفع محدودیت واردات واگن را صادر کند.

وزیر راه و شهرسازی در ابتدای نامه خود به رئیس جمهور تصریح کرد: "احتراماً ، در راستای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه به منظور گسترش حمل و نقل ریلی ، تلاشهای گسترده ای به منظور جذب مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی جهت سرمایه گذاری در تامین ناوگان ریلی صورت پذیرفته است. همچنین با هدف حمایت از تولید داخلی و بارور شدن صنایع تولیدی کشور، توافقات ارزشمندی با تولیدکنندگان ناوگان ریلی بین المللی انجام پذیرفته تا بخشی از تولید ناوگان در کارخانجات داخلی صورت پذیرفته و از این مسیر فرایند انتقال فناوری صورت گیرد.

"آخوندی در بخش دیگری از این نامه افزود: "با عنایت به اینکه در فصل هشتاد و ششم مقررت صادرات و واردات سال 1395، ذیل تعرفه های شماره 06-86 (پیوست) واردات انواع واگن های باری ، مسافری و لکوموتیو مجاز و دارای تعرفه مصوب می باشند، لکن اخیراً وزارت صنعت، معدن و تجارت در اقدامی غیررسمی و مغایر با مفاد قانون صادرات و واردات از ثبت سفارش واردات واگن های باری در سامانه « ثبتارش» جلوگیری به عمل آورده است.

این اقدام در شرایطی انجام پذیرفته که همزمان واردات انواع وسایل نقلیه موتوری برای حمل و نقل جاده ای به سهولت انجام شده و مجوز ثبت واردات آنها صادر می گردد."در بخش پایانی این نامه آمده است: " سرمایه گذاران بخش خصوصی که با ترغیب ستاد این وزارت و شرکت راه آهن جمهور اسلامی با استفاده از ارز شناور غیربانکی برای خرید واگن باری از تولیدکنندگان خارجی و با مشارکت در تولید توسط کارخانجات داخلی و انتقال فناوری تولید مجموعه های ناوگان ریلی اقدام نموده اند، به سسب عدم امکان ثبت سفارش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با بلاتکلیفی مواجه گردیده اند، خواهشمند است دستور فرمائید به منظور تحقق اهداف بلندمدت توسعه حمل و نقل ریلی کشور، نسبت به رفع محدودیت مذکور اقدام لازم مبذول گردد.

"تصویر نامه وزیر راه و شهرسازی به رئیس جمهور به شرح زیر است:

 


آیا در پس این اعتراضها موضوعات خاص در میان است؟ شما خوانندگان عزیز می توانید نظرات خودتان را در خصوص این اختلاف دو وزیر با دیگران در میان بگذارید.