mahvareh

امسال سال پرتابهای مختلف ماهواره ای به فضا در راستای حماسه ی سیاسی و حماسه ی اقتصادی می باشد .

به گزارش اترک به نقل از واحد مرکزی خبر دکتر حمید فاضلی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: اواخر امسال محموله کاوشی با حامل موجود زنده میمونی از نژاد رزئوس تا ارتفاع150تا170کیلومتری در ارتفاع بالاتر از قبل به فضا پرتاب می شود و سالم برگردانده خواهد شد.

وی گفت: در صورت این موفقیت پس از آن به سراغ پرتاب گری با قطر بیشتر و حتی پرتاب فضانورد با حامل سفیر از کلاس سفیر یک A می رویم.

فاضلی افزود: سوخت حامل قبلی جامد و با شتاب بسیار بالا بود.

وی در ادامه به طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره فجر اشاره و اضافه کرد: امسال این ماهواره که65کیلوگرم وزن دارد با ماهواره بر سفیر یکB در ارتفاع250تا400کیلومتری زمین قرار می گیرد.

رییس سازمان فضایی کشور افزود: عمر مداری این ماهواره یک و نیم سال است درحالیکه ماهواره های قبلی عمر مداری دو تا سه ماه داشت.

فاضلی گفت: ماهواره دوم که امسال به فضا پرتاب می شود ماهواره «شریف ست» ساخت دانشگاه صنعتی شریف، ماهواره تحقیقاتی با قابلیت تصویربرداری و دقت دوازده و نیم متر است.

وی افزود: این ماهواره نیز با ماهواره بر سفیر یک B پرتاب می شود و در ارتفاع حدود250تا370 کیلومتری زمین قرار می گیرد و عمر این ماهواره نیز حدود سه ماه است.

رییس سازمان فضایی کشور گفت: ماهواره ناهید سومین ماهواره ای است که مراحل طراحی، ساخت و آمادگی برای پرتاب آن انجام شده است.

فاضلی افزود: این ماهواره نیز با همکاری دانشگاه امیرکبیر ساخته شده است با پرتابگر سفیر یک B امسال در آینده ای بسیار نزدیک پرتاب خواهد شد.

وی گفت: نیروی مورد نیاز این ماهواره را صفحات خورشیدی تامین می کند و وزن این ماهواره که محموله مخابراتی به همراه دارد50 تا60کیلوگرم است.

فاضلی افزود: ماهواره های طلوع و ظفر نیز دیگر ماهواره هایی هستند که مراحل طراحی و ساخت آن انجام شده است و80 تا90کیلوگرم وزن دارند و با پرتابگر سیمرغ به فضا پرتاب خواهند شد.

وی درباره ماهواره بر سیمرغ گفت: نیروی پیش رانش این پرتابگر4 برابر نوع سفیر است که80 تن وزن و دو و نیم متر قطر دارد که نیمه اول امسال به بهره برداری می رسد.

رییس سازمان فضایی کشور افزود: ماهوارهOUT SAT، ماهواره قائم و ماهواره ایران ست از جمله ماهواره هایی است که در آینده ساخته خواهد شد.

فاضلی همچنین به ساخت ماهواره مصباح نیز اشاره کرد که بومی سازی شده است.