000s5

خود اشتغالی جوان گلستانی الگویی برای جوانان ایران زمین است .

به گزارش اترک به نقل از ساحل گمیشان ابراهيم آرخي گفت:با در دست داشتن فقط 100 مترمربع زمين مي توان با پرورش انواع مرغ بيش از يك زمين 5 هكتاري درآمد زايي كرد.

به گزارش خبرنگار ساحل گميشان: ابراهيم آرخي متولد سال 1353 ساكن روستاي آرخ بزرگ از توابع بخش گلدشت گميشان كه كشاورز است و تجربه بسيار موفقي در پرورش طيور و زنبور عسل داشته است و توانسته با حداقل امكانات ماهانه فقط از محل پرورش طيور بيش از 10 ميليون تومان درآمد زايي داشته باشد.

ابراهيم آرخي به ما گفت: سه سال پيش با سرمايه 500 هزار تومان و با تعداد 35 الي 40 مرغ بود كه كار خود را آغاز كرد و امروز بعد از سه سال تعداد 1420 عدد انواع مرغ محلي ، مرغ لاري ، مرغ شاخدار و بوقلمون دارد كه از محل فروش تخم مرغ و گوشت و جوجه اين پرندگان ماهانه قريب 10 ميليون تومان درآمد دارد.

00as

آرخي در پاسخ خبرنگار ما كه انجام اينگونه كارها سخت نيست : خنديد و گفت، من صرفا از سر علاقه سراغ اين كار رفتم و خيلي به جنبه درآمد آن فكر نمي كردم ، اين كار تفريح و شادي بزرگ زندگي من است وقتي خسته از كار كشاورزي مي آيم و به مرغ ها دانه مي دهم و پرندگان به سمتم سرازير مي شوند تمام خستگي يك روز من تمام مي شود.

وي ادامه داد: من صاحب دو فرزند هستم و انجام اين گونه كارها براي آنها هم خيلي جالب و هيجان انگيز است ، و كلا كار هاي توليدي در روحيه و اعتماد به نفس كودكانم تاثير مثبت داشته است.

آرخي ادامه داد: پرورش مرغ كاري كم زحمت ، مفيد و با سود خوب است ، به راحتي مي توان فقط در زميني به وسعت 100 مترمربع بيش از يك زمين 5 هكتاري درآمد زايي كرد ،

آرخي يك دليل مهم موفقيت خود را پرورش مرغ شاخدار و بوقلمون دانست و گفت، بوقلمون به علت قيمت خوب . تغزيه آسان و مرغ شاخدار به علت مقاوم بودن بسيار بالا در برابر بيماري و آفت و همچنين قيمت خوب درآمدزايي بسيار خوبي دارند.

آرخي علاوه بر پرورش مرغ و توليد جوجه يكروزه ، زنبورداري هم مي كند و اين كار راهم با تعداد سه كندو آعاز كرده و در حال حاضر 73 كندو دارد.

اين جوان موفق و كوشاي تركمن در پايان در پاسخ به خبرنگار ما كه چطور مي شود در روستايي محروم و دور افتاده اينگونه موفق ظاهر شد گفت: من محروميتي نمي بينم ، وقتي خاك حاصلخيز و هواي مطبوع امكان همه نوع كار توليدي از قبيل كشاورزي، زنبورداري، پرورش قارچ ، و... را فراهم كرده محروميت معني ندارد ما كشور ثروتمندي هستيم ، فقط بايد با تكيه بر فعاليت هاي اقتصاد مقاومتي   و توكل برخداوند در جهت آباداني شهر و روستا خود تلاش كنيم.

000as3


00as1

محل پرورش جوجه ها

00s6


00as2

مرغهاي به رنگ سياه سفيد كه در تصوير مشاهده مي شود مرغ شاخدار  گونه اي از مرغ محلي است كه در برابر انواع بيماري بسيار مقاوم است.

00s7

محل خواب مرغ هاي شاخدار

00s8