index

عباس آخوندی:خط ریلی ایران -ترکمنستان -قزاقستان ایران را به چین و کشور های میانه متصل می کند.

به گزارش اترک به نقل از ایرنا ، 'عباس آخوندی' که همزمان با حضور رییس جمهوری در استان گلستان از این پروژه بین المللی دیدن کرد، همچنین در گفت و گوی خبری با خبرنگاران اظهار داشت: خط ریلی ایران- ترکمنستان- قزاقستان از نظر اقتصادی ایران را به راحتی به چین و کشورهای آسیای میانه متصل می کند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین این خط ریلی کشور ما را به دنیای کهن و ارتباطات بسیار عمیقی که با آسیای میانه داشتیم بر می گرداند و روابط ما را با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان تحکیم می سازد.

به گزارش ایرنا ساخت راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان از سال 90 با توافق این سه کشور در طول نزدیک به 926 کیلومتر آغاز شد.

80 کیلومتر از این خط آهن در ایران، 700 کیلومتر در ترکمنستان و بیش از 120 کیلومتر آن در خاک قزاقستان واقع شده و ادامه آن در کشور، بعد از راه آهن خراسان رضوی، دومین کریدور شرق به غرب است.

این خط آهن از شهر اوزن (Uzen ) در قزاقستان تا قزل قایا در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن نقطه تا شهر برکت در ترکمنستان و از برکت تا اترک و اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان و از اینچه برون تا شهر گرگان ساخته شده و آماده بهره برداری است و فردا چهارشنبه در نقطه صفر مرزی اینچه برون، مرز مشترک ایران و ترکمنستان با حضور روسای جمهوری سه کشور افتتاح شود.

این پروژه بزرگ، مسیر حمل و نقل تجارت جهانی میان شرق از چین تا آسیای مرکزی و غرب جهان به ویژه اروپای غربی را حدود 10 هزار کیلومتر راه زمینی کاهش می دهد و اکنون که احیای آن با تدبیر مسوولان جمهوری اسلامی ایران تحقق یافته، زمینه رونق اقتصادی و سیاسی این منطقه را فراهم کرده است.

در این بازدید، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی، مدیرکل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، رییس سازمان راهداری، مدیرکل راه و شهرسازی و دیگر مسوولان بخش حمل و نقل گلستان، وزیر راه و شهرسازی را همراهی می کردند.