shikhvis1

حضرت امام ( ره ) می فرمایند:« تبليغات كه همان شناساندن خوبي ها و تشويق به انجام آن و ترسيم بدي ها و نشان دادن راه گريز و منع از آنست از اصول بسيار مهم اسلام عزيز است.

حمید رضا شیخ ویسی،قائم مقام مدیرکل قران و عترت وزارت ارشاد

با گسترش روزافزون شهرنشيني در جوامع امروز؛ و روند رو به رشد فرهنگ مصرف گرايي در بين مردم شهرهاي بزرگ پي به نقش بي بديل تبليغات با ابزارهاي گوناگون آن در ترويج و يا كاهش فرهنگ ها خواهيم برد ، ظرفيتي كه در كلانشهر تهران به خوبي عيان است و وجود بيش از 15 هزار بيلبورد تبليغاتي ( اعم از دولتي و خصوصي ) حاكي از اين واقعيت مهم دارد كه عدم نظارت صحيح در استفاده از اين ظرفيت سرشار تبعات منفي اجتماعي و فرهنگي را براي شهروندان به جاي خواهد گذاشت .

در سخنان حضرت امام ( ره) و مقام معظم رهبري بارها بر ضرورت استفاده صحيح از ظرفيتهاي تبليغاتي تاكيد شده است :

حضرت امام ( ره ) با استدلال هايي از جمله اينكه « تبليغات كه همان شناساندن خوبي ها و تشويق به انجام آن و ترسيم بدي ها و نشان دادن راه گريز و منع از آنست از اصول بسيار مهم اسلام عزيز است » بر ضرورت تبليغات اسلامي تاكيد نموده اند و مقام معظم رهبري نيز با اشاره به ضرورت تبليغات اسلامي در جهت معرفي انديشه تابناك اسلام به ديد روشن بينانه به عموم مردم و خاصه جوانان تاكيد و فرموده اند : « نسل جوان ايران اسلامي ذخيره سرشاري از ايمان و شوق و طراوت و استعداد است و مسئولان تبليغات ديني كشور بايد پاسخگوي اين ظرفيت و نياز عظيم باشند »

حال پرسش اينست كه آيا دستگاههاي متولي امر صدور مجوز تبليغات آيا به وظايف نظارتي خود عمل مينمايند ! و آيا ساز و كار لازم براي جهت دهي به استفاده بهينه از اين ظرفيت سرشار در جهت تبليغات ديني براي نياز روحي و رواني مردم چاره اي انديشيده اند !

بي شك اگر نظارت محتوايي بر پيامهاي تبليغاتي موجود شهر تهران و ديگر شهرهاي بزرگ كشور صورت نپذيرد ، در آينده اي نه چندان دور مردم تهران را شهرونداني مصرف گرا ، تجملاتي و علاقمند به كالاهاي لوكس غربي و شرقي خواهيم يافت كه ديگر با هزاران برنامه فرهنگي و ميلياردها ريال هزينه امكان تغيير نگرش آن ميسر نخواهد شد .

در اين بين وظيفه دستگاههاي حوزه نشر دين و تبليغاتي بسيار سنگين خواهد بود و حال آنكه در بعضي موارد نهادهايي را مشاهده ميكنيم كه عليرغم كاركردهاي ديني و مذهبي مشخص ، نه تنها از اين ظرفيتها ي تبليغاتي استفاده موثر نمي كنند ، بلكه صرفا در جهت تحصيل درآمد و معكوس نيز حركت مينمايند .

يقينا نصب  تابلو هايي در جهت ترويج مصرف گرايي و تجمل گرايي در  پر تردد ترين خيابانهاي تهران با فرمايشات حضرت امام ( ره ) و مقام معظم رهبري در تناقض آشكار بوده و اثرات منفي را بر اذهان هزاران بيننده و راننده عبوري بر جاي خواهد گذاشت .

بدون ترديد متوليان امر به تبعات اجتماعي اينگونه تبليغات كالاهاي لوكس و تشريفاتي كه به شكاف ميان طبقات غني و فقير كمك مينمايد واقفند و بر عدم سازگاري آموزه هاي اسلام ، امام و رهبري كه همواره بر ساده زيستي و توجه به قشر محروم جامعه دارند صحه خواهند گذاشت .

از همين رو متذكر ميدارد تا متوليان نهادهاي مذهبي و ديني كه در كشور ما كم هم نيستند بجاي بهره برداري معكوس از اين ظرفيتها ي سرشار تبليغاتي ، در جهت ترويج و تبليغ آموزه هاي ديني و اسلامي و آموزشهاي همگاني بهره گيرند تا اثرات مثبت روحي و رواني آنرا در زندگي مردم و محيط پيراموني خويش لمس و مشاهده نمايند .