estizah2

چرا رئیس جمهوری در مراسم استیضاح وزیرش شرکت نکرد؟

به نوشته ی اترک : هر هنگامی که نمایندگان مجلس درخواست سوال و توضیحی از یکی از وزیران دولتی را بکنند ، در هنگام برگزاری مراسم استیضاح آن وزیر یا وزیران دولتی ، رئیس جمهور نیز شرکت کرده و از وزیر یا وزیرانش دفاع می کند.

اما رئیس جمهور دولت یازدهم ، در هنگام استیضاح اولین وزیرش شرکت نکرد و معاون اولش را برای دفاع از وزیر خود به میدان فرستاد.

اما به راستی چرا رئیس جمهوری در این مراسم شرکت نکرد؟

هرچند جواب صحیح این سوال را باید از خود رئیس جمهور پرسید ولی به نظر می رسد دلایل زیر از جمله مواردی می تواند باشد که عدم حضور رئیس جمهوری را در این مراسم توجیه می کند:

1-خود رئیس جمهوری نیز تمایل به تعویض این وزیر را داشته ولی به خاطر مسائل حاشیه ای و انتظارات افراد خاص نمی توانسته این تعویض را انجام دهد .

2-رئیس جمهوری از عملکرد وزیر علوم راضی نبوده و به همین خاطر برنامه ی سفر استانی خود را که می توانست به عقب بیاندازد ،‌عقب نیانداخته(کما اینکه در برخی از مسافرتهای استانی به این امر اقدام نمود) و در روز استیضاح در مراسم شرکت نکرد.

3-وزیر علوم قربانی جلب حمایت مردمی و به خصوص دانشجویی شد.

4-وزیر علوم برای تعیین محک نمایندگان مجلس از میزان رضایت از دولت بود.

5-به نظر مخالفان استیضاح وزیر ،‌فقط عده ای قلیل از نمایندگان مجلس با عملکرد وزیر مخالف هستند ‌،‌اما این عده ی قلیل بیشتر نمایندگان مجلس که نمایندگان همه ی مردم کشور هستند ،‌بودند و این امر با نظر اصحاب رسانه ی مخالف استیضاح موافق نبود.

6-رئیس جمهوری یازدهم بلافاصله برای جلب رضایت وزیر و دلجویی از او ، وی را به عنوان مشاور رئیس جمهوری انتخاب نمود.

جامی نویسنده ی اترک