darokhane

آیا خنده دار است دیدن مشقت یک روستا نشین کلاله ای برای پیدا کردن داروخانه هلال احمر گرگان

به گزارش اترک به نقل از کلاله خبر به نقل از مهر : درحال حاضر تنها یک داروخانه هلال احمر در گلستان فعال است و تقاضای درخواست داروخانه دیگری در شرق استان حدود پنج سال روی میز انجمن داروسازان و داروخانه داران استان خاک می خورد.
فعال نبودن داروخانه در مناطق شرقی و غربی گلستان درحالی است که بسیاری از بیماران خاص و نیازمند داروخاهای اص باید مسیر طولانی شرق و غرب استان را به سمت گرگان پیمایش کنند.
 
پیمایش مسیرهای طولانی از شرقی ترین و غربی ترین نقطه گلستان برای تهیه داروهای کمیاب به مرکز استان، علاوه بر اینکه بار مالی و هزنیه های بیماران را دو چندان می کنند، سبب بروز مشکلاتی نیز برای آنان می شود.
 
توجه به اینکه بیماران خاص باید برای تهیه دارو به نزدیک ترین داروخانه مراجعه کنند اما این امکان وجود ندارد و از شهرهای دیگر استان به گرگان مراجعه می کنند.
 
یک شهروند کلاله ای که برای تهیه داروی ام اس به مرکز استان سفر کرده و آدرس داروخانه هلال گرگان را از شهروندان می پرسید، در مواجهه با خبرنگار مهر می گوید: برای تهیه داروی ام اس آمده ام و داروخانه های شهرستان می گویند این دارو تنها در هلال احمر پیدا می شود.
 
وی با اشاره به نبود داروخانه هلال در شرق استان گفت: اگر شعبه ای از داروخانه هلال احمر در مناطق شرقی استان نیز دایر می شد، بخشی زیادی از مشکلات مردم منطقه حل  و نیاز به تحمل رنج سفر به مرکز استان نیست.
 
فعال بودن یک داروخانه هلال در گلستان
 
در عین حال مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: تنها داروخانه هلال احمر می تواند داروهای شیمیایی را به بیماران ارائه دهد ولی اکنون یک داروخانه هلال احمر در سطح استان وجود دارد که آن هم در مرکز استان است و بیماران شهرستانی ما باید علاوه بر متحمل شدن بیماری هزینه های ایاب وذهاب و رنج دوری راه را برای گرفتن دارو متحمل شوند.
 
مجتبی اکبری با بیان اینکه ما حداقل برای دو شهرستان در شرق وغرب استان نیازمند داروخانه هلال احمر هستیم، اظهار داشت: ضرورت داشتن داروخانه هلال احمر به عنوان داروخانه تخصصی، برای تامین داروهای خاص و برای بیماران خاص مثل سرطانی ها، جانبازان شیمیایی بر کسی پوشیده نیست.
 
وی عنوان کرد: اینها، داروهایی هستند که تامین آن در اختیار هلال احمر است و با توجه به هزینه هایی که بیماران دارند، دولت و حاکمیت باید کاری کنند تا این هزنیه ها کم شود و یکی از راههای کم کردن هزینه ها، این است که هزینه های ایاب و ذهاب برای تهیه دارو به مناطق مختلف کم شود.
 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان با اشاره به اینکه حدود پنج سال تقاضای درخواست راه اندازی شعبه ای از دارخانه هلال احمر را در گنبد داده ایم و با آن مخالفت شده است، گفت: سئوالم از مسئولان بهداشت و درمان و سلامت استان این است که چه دلیلی دارد به فرض یک بیمار سرطانی کلاله برای تهیه داروی مورد نیاز به گرگان سفر کند.
 
اکبری یادآورشد: هلال احمر باید حداقل در شرق استان یک داروخانه داشته باشد تا مردم برای تهیه دارو به نزدیک ترین داروخانه بروند.
 
وی با اشاره به اینکه هزینه های بیماران خاص بسیار زیاد است، عنوان کرد: برخی داروهای شیمی درمانی و رادیو تراپی تا هفت یا هشت میلیون تومان قیمت دارند.
 
وی در پاسخ به دلیل مخالفت با تاسیس داروخانه هلال در شهرهای استان گفت: دادن مجوز داورخانه در اختیار کمیسیون شش نفره ای است و سه نفر از اعضای این کمیسیون متشکل از دانشگاه علوم پزشکی و و بقیه از انجمن داروسازان که بخش خصوصی هستند، تشکیل می شود.
 
مجتبی اکبری افزود: متاسفانه انجمن داروسازان، هلال احمر را مانند سایر اصناف می نگرند و اجازه نمی دهند که در دیگر شهرها داروخانه دایر کنیم زیرا معتقدند که همکاران داروخانه دارشان متضرر می شوند.
 
وی یادآور شد: این درحالیست که همکاران داروخانه دار انجمن نمی توانند داروی گران قیمت برای مردم مناطق مختلف تامین کنند و بیماران شهرهای مختلف از جمله کلاله، مراوه تپه، گنبد و شرق استان و مجبورند برای تهیه دارو به گرگان بیایند.
 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان افزود: پنج سال پیش تقاضای یک داروخانه هلال احمر را در گنبد دادیم و تمام مجموعه شهرستان اعم از فرماندار، مسئولان حوزه سلامت و .. نیاز به تاسیس این داروخانه را اعلام کردند ولی مجوز صادر نمی شود.
 
وی با اشاره به اینکه اعضای کمیسیونی که برای فعالیت داروخانه ها مجوز می دهند شش نفره هستند، گفت: در همه جا کمیسیون ها یا پنج و یا هفت نفره است و این این کمیسیون شش نفره سه نفر که شامل مجموعه علوم پزشکی می شود با درخواست هلال احمر موافقند و سه نفر دیگر مخالفند و این سبب شده تا این درخواست سالها عملیاتی نشود.
 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان یادآورشد: جمعیت هلال احمر حداقل باید در بندرگز در غرب و گنبدکاووس در شرق استان یک داروخانه داشته باشد تا مردم با کمترین هزینه به داروهای مورد نظر را تامین کنند.
 
وی درعین حال تصریح کرد: اگر مجوز داده شود، هلال احمر آمادگی دارد در تمام شهرستانهای استان داروخانه احداث کند و این توان وجود دارد.
 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان، با اشاره به اینکه در شرایط کنونی وضعیت خرید دارو نقدی است و باید دارو را نقدا خرید و برای مردم استان تامین کنیم تا خدا نکرده با مشکل کمبود دارو مواجه نشویم، خواستار همراهی بیشتر بیمه ها در پرداخت مطالباتشان به این بخش شد.